Performatywne czytanie libretta
Żaden twórca nie działa w próżni
Każde dzieło jest reakcją na otoczenie – bliskie, bądź dalekie. Wywołuje zatem reakcje, rezonuje, bądź nie.
Wybory, których dokonują twórcy są świadectwem ich preferencji, gustów estetycznych, ale i potrzeb duchowych, czy emocjonalnych, a w końcu realiów, w których przyszło im tworzyć.
11 listopada 2024 w klubie MÓZG
przedstawiliśmy Państwu w formie teatralnej, performatywnej, z udziałem aktorów, kompozytora i zespołu instrumentalistów, pierwszą wersję libretta przygotowywanego dzieła.
Na każdym etapie budowy dzieła, tym bardziej operowego – rozbudowanego, interdyscyplinarnego i angażującego artystów z różnych kręgów sztuki, decyzje twórców są wynikiem wielu procesów i przemyśleń. Nie wszystkie z nich artyści mają możliwość weryfikować, sprawdzać i poddawać próbom, eksperymentom jeszcze przed prezentacją finalnego dzieła odbiorcom. Trudno stworzyć swoisty poligon, na którym swobodnie moglibyśmy testować warianty rozwiązań artystycznych. Po czasie rozważamy, czy ten, a nie inny krok, był najlepszy? Czy mogliśmy to zrobić inaczej?
Dzięki realizacji dzieła w ramach projektu: Współczesna Opera Transgresywna – The Platform of Newly Created Trangressive Sounds będziemy prezentować Państwu poszczególne odsłony dzieła na corocznej prezentacji owoców kolejnych etapów jego realizacji.
Już 11 listopada 2024 roku o godzinie 20.00 w bydgoskim klubie Mózg przedstawimy Państwu w formie teatralnej, performatywnej, z udziałem aktorów, kompozytora i zespołu instrumentalistów, pierwszą wersję libretta przygotowywanego dzieła. Tworzy to doskonałe warunki „poligonu” doświadczalnego, który pozwoli na żywej tkance, jeszcze przed premierą kompletnego dzieła, testować różne rozwiązania inscenizacyjne, dając jednocześnie jego twórcom czas i możliwość zmiany.
Ta metoda badawcza, swoista diagnoza uwzględniająca głos wielu, przybliża do odkrycia prawdy o nas samych – z jednej strony, a granicy – z drugiej… Zagrożenie, iż tworzymy – my artyści – barierę, granicę właśnie, przez którą coraz trudniej „przebić się” do odbiorcy jest wyczuwalne. Nad tym zagadnieniem także pragniemy pochylić się w akcie performatywnym.
Czytanie pierwszej wersji libretta wraz z zaprezentowanymi szkicami partytury oraz elementami scenografii odbędzie się 11 listopada 2024 roku w bydgoskim klubie MÓZG o godzinie 20.00.
Wstęp wolny – obowiązują wejściówki, rezerwacja pod adresem: info@artmintaka.com.
Twórcy Aktu Performatywnego:
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – dramaturżka, autorka pierwszej wersji libretta (przy współpracy z grupą librecistów i internautów)
Kamila Siwińska – reżyseria
Rafał Gorzycki – kompozytor
Katarzyna Tretyn – scenografia, wideo, kostiumy
Musica non Grata – Zespół wokalny/Chór kameralny
Dorota Nowak – sopran
Witold Szulc – narrator
Michalina Rodak i Emilia Piech: aktorki Teatru Polskiego w Bydgoszczy – postaci dramatu
Joanna Czapińska – fortepian
Mikołaj Sarad – saksofony
Tomasz Gluska – trąbki
Krzysztof „Freeze” Ostrowski – elektronika, trąbka
Rafał Gorzycki – perkusja, elektronika
Mózg 11 listopada 2024 r.
Pierwsza odsłona Współczesnej Opery Transgresywnej
fot. Dariusz Gackowski
Współczesna Opera Transgresywna jest częścią projektu The Platform of Newly Created Trangressive Sounds (TPONTS) wpisanego do aplikacji Miasta Bydgoszczy w ramach wejście do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO.
Beneficjentami TPONTS są: Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej – ART MINTAKA, MÓZG Foundation oraz Fundacja WET MUSIC.
Projekt realizowany ze środków programu Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO.